maandag 20 februari 2012

Randen, randen en nog eens randen.

Al jarenlang verzamel ik handwerkboeken.
Nu kom ik tot de ontdekking, dat ik een bijzondere voorkeur heb voor boeken met randen, het merendeel zijn dit kruissteekranden uit diverse landen, zoals Zwitserland Graubunden, Duitsland Siebenburgen en Saksen, Roemenie, Rusland enz.



Veelal zijn dit folkloristische boeken over de handwerken, klederdrachten en tradities uit de betreffende landen.


En als ik door ons huis kijk zie ik dat de gordijnen in de Merklapperie voorzien zijn van zulke randen (bedrukte stof hoor!)


Bovendien waren afgelopen december glazen, borden en kommetjes te koop met ..... jawel ook weer zulke mooie kruissteekranden.


Daarvoor moeten zulke patroonbladen toch als voorbeeld gebruikt zijn.

Omdat Handwerkwinkel Naald & Draad 20 jaar bestaat, is er een nieuwe freebee geplaatst op de site en wel....een mooie randenlap !!

29 opmerkingen:

petrashandwerken ..steekje voor steekje zei

wat een PRACHTIG gezicht al die kruissteekmotiefjes..écht genieten!
je hebt al een mooie verzameling Jeanny!
groetjes, Petra

Mirjam zei

Hallo Jeanny,
Wat mooi al die randen, en dan te bedenken dat deze zijn ontworpen om kleding en dergelijke mee op te sieren. We maken er nu mooie merklappen van. Leuk ook dat serviesgoed met dezelfde soort randen...
Ik wens je nog een heel fijne dag,
Lieve groet,
Mirjam

liefdevoortextiel zei

Wat een apart servies, mooi bij de verzameling!

Annelies zei

Wat heb je een mooie verzameling.
Dank voor je tip van de freebee. Het is een mooie !

Lida zei

Wat heb jij veel boeken! Wow, dat is iedere keer weer van genieten als je er door bladert en dan weer iets uitkiest! Vind het servies erg leuk, heb het maar niet gekocht kan het niet kwijt! Maar ik ga wel even neuzen voor de freebee! Bedankt, groetjes
Lida

Oude lappen zei

Wat een leuke reacties allemaal!
Je hebt ook een mooi verzameling hé.
liefs Liliane

Willy zei

Ik vind het helemaal niet raar dat je daar zo weg van bent. Het is ook een prachtig gezicht al die randjes, zelfs op het servies. Leuke freebee.
Dank je voor de tip.
Lieve groet,

Bertie zei

Prachtige boeken Jeanny, leuk om daar wat in te snuffelen, ik herken er wel een paar.
Wel verwachte ik dat je het gordijn zelf had geborduurd LOL.
Lieve groetjes

Mascha zei

Wat een mooie verzameling. Vooral je servies is erg leuk.
Groetjes Mascha

Marianne zei

wat een geweldige verzameling heb je bij elkaar gesprokkeld.
Freubelgroetjes, Marianne

Anoniem zei

Wat een mooie verzameling boeken Jeanny! En het servies gewoon prachtig! Ja jij kan wel een hele tijd verder als je uit elke boek een patroon wilt maken!
Groetjes Christelle

Marijke zei

Wat een heerlijke verzameling, weet je wat ik wel zou doen.... het gordijn opzijschuiven om het moois erachter te kunnen zien, hihi!
Ooo wat laat je toch veel moois zien iedere keer weer genieten!
groetjes Marijke

Anoniem zei

Wat een bijzonder bezit, die oude boeken met al die originele patronen! Het lijkt me super om daar uit te kunnen putten. En als ik dan de rest van je prachtige bezittingen zie, kan je wel zien dat je een echte verzamelaarster bent, heel erg mooi!! Vooral de toepassingen zijn zo leuk, die gordijnen, wow!!

Hilda zei

Wat heb je een prachtige verzameling. Mocht je geen ruimte meer hebben in je kast dan heb ik nog wel een plekje vrij. Het was een heel werk om op de site van Sabine te komen. Ook via de mail lukte dit niet meer. Het bleek mijn anti-virus te zijn. Probleem is nu gelukkig opgelost. De randen zijn schitterend.

Phebe and Jane zei

Wat heerlijk al die boeken met borduurranden. En dat servies, daar ben ik helemaal weg van. Echt prachtig. Bedankt voor de link.
Groetjes,
Marian

Monica zei

Leuk hoor zo'n verzameling boeken met randen, het servies bijpassend bij de randen of de randen bij het servies, :-) erg leuk allemaal. Dank voor je tip van de freebee

sylvia zei

wat een prachtig servies en het patroon? Natuurlijk opgeslagen!!!

MarianneD zei

Wat een mooie randen allemaal...ken je trouwens die soepkoppen van Bastion?
Ecru met in het grijs " Merry Christmas" in kruisjes...een plaatje!

Unknown zei

Dankjewel voor de leuke link, ik kende hem nog niet, er staan heel mooie patroontjes tussen.
En je servies, prachtig!
Volgens mij ben jij ook iemand die al héél veel steekjes gezet heeft ;)
Liefs, Sonja

Anoniem zei

Randen,randen en nog eens randen,er komt geen einde aan de inspiratie en aan de toevalligheden.M.H.

ine zei

Veel boeken herken ik, die staan hier ook.
En dank zij jouw enthousiaste verhaal ligt er ook zo'n dekbedhoes in mijn kast voor ooit ;-)
Dat servies heb ik gemist, maar ik vind het prachtig!!

Anny zei

Wat een prachtige verzameling boeken. Zometeen even van het linkje genieten.

Anoniem zei

Veel van die boeken ken ik wel maar het servies heb ik gemist. Ik vind het énig!

Guusje, zei

Wat een prachtige boekenverzameling heb je. Geweldig en ik ga snel kijken bij de freebie misschien doe ik hem wel in mijn pronkrol.

Corrieneeltje zei

Ooooooh dar servies Jeanny, daar word ik enorm hebberig van, mag ik vragen van welk merk dat is ? Ik ben namelijk gauw jarig ;- )))

Saskia zei

Heerlijk genieten!

Monique zei

Geweldig weer iets leuks voor de pronkrol.

groetjes Monique

marijna zei

Prachtige randen!!! Leuk om te zien dat op gebruiksvoorwerpen het borduren ook terug komt.

Anoniem zei

mooi al die motieven bij elkaar, prachtig servies!