donderdag 14 juli 2011

Een gebreide keukenhanddoek.

Zoals ik al schreef in dit logje heb ik een bol Durable katoen no. 8 gekocht om (als probeersel) een keukenhanddoek te breien.
Afgelopen zaterdag was de handdoek klaar en heb ik hem met de hand gewassen, weer laten drogen en zondag heeft hij voor het eerst 'meegedraaid' als handdoek in de keuken.
Maandag ging hij in de wasmachine met de 60 graden was en daarna in de droger. Nu is het een mooie stevige handdoek.



Voor liefhebbers hier de beschrijving, zoals ik hem heb gebreid:

Zet met breinaalden 2,5 mm 125 steken op en brei 4 naalden in ribbelsteek.
Maak de indeling 10 steken ribbelsteek, dan voor 7 blokken 15 st recht, 15 st averecht en eindig weer met 10 st ribbelsteek. Na 20 nld de steken wisselen. Brei zo door tot 7 blokken in de hoogte. Hierna weer 4 naalden ribbelsteek.
Zet in de laatste nld, als er nog 2 st over zijn, 10 nieuwe st op voor het lusje, brei de laatste st van de nld en kant dan alle st af.
Zie voor de duidelijkheid dit filmpje

Op deze manier was één bol katoen net genoeg voor een hele handdoek.

33 opmerkingen:

Hetty zei

Hoi Jeanny.
Dat is een mooie theedoek geworden,en droogt hij ook fijn?
Ik schrijf het patroontje even over.
Groetjes Hetty,

Jeanny zei

@Hetty, het is geen theedoek hoor, het is echt een handdoek. Hij droogt goed, ja.

Hetty zei

Ja ik had hem al vertuurd teon zag ik dat ik theedoek had geschreven.

Willy zei

Hallo Jeanny, ik vind 'm erg mooi geworden. Ik heb zin om er ook aan te beginnen, maar eerst nog een paar sokken afbreien.
Groetjes

Jeanny zei

@Willy, het is erg leuk om te doen. Ik brei er beslist nog meer.

Erna zei

Ziet er mooi uit Jeanny, leuk bij de andere gebreide doekjes.
Liefs Erna

Phebe and Jane zei

Wat een leuke doek. Ik heb jaren geleden al mijn restjes katoen opgebreid aan vaatdoekjes. Ze zijn oersterk en gaan al jaren mee.
Groeten,
Marian

Marjan zei

Wat leuk, Jeanny, deze handdoek! Ben al een tijdje van plan om er eentje te maken (heb mooie Catania katoen in huis), maar jouw patroontje trekt me nu over de streep, denk ik. Reuze bedankt! Groeten,
Marjan

petrashandwerken ..steekje voor steekje zei

wat een heerlijke handdoek..
mooi gemaakt!
groetjes, Petra

Saskia zei

Dit ziet er heel super gaaf uit. Even googlen op internet laat zien dat deze handdoeken ook te koop zijn voor €17-€25 per stuk (afhankelijk van kwaliteit en formaat, neem ik aan).
Maar zelf maken is natuurlijk véééél leuker!
Wie weet neem ik hiervoor de pennen ook weer eens ter hand.

Jeanny zei

@Saskia. Inderdaad even googlen:

http://www.knit-tet.nl/producten/handdoek

en ik zie ongeveer mijn eigen handdoek in badhanddoek formaat liggen.

Anoniem zei

Hoi Jeanny,
Wat een mooie handdoek hebt jij gebreidt,ga er beslist ook een breien. Bedankt voor het patroon.
Have a nice day.
Groet Geer,

josees zei

IK ben nog steeds aan de haak. Zal een kijken volgens mij heb ik nog een bol liggen.

Die van jou is prachtig, en bedankt voor de tip van de lus. Zo zie je ik kan altijd weer wat van jou leren. Ik kijk nooit daar deze filmpjes toch maar vaker eens doen je kan er alles vinden hoor ik vaker om mij heen.

Geweldig in de 60 graden was !!

Fijn weekend. Liefs José

Bertie zei

Schitterende doek Jeanny, dank voor de uitleg. Ik zag in NL laatst zo'n theedoek in de winkel, maar zelfmaken is altijd leuker.
Groetjes

Willy zei

Ik ga zo even een bolletje katoen halen en dan beginnen, het is er weer voor, om te breien bedoel ik het garen halen is minder leuk met dit weer.
Leuk filmpje voor het lusje.
Fijn weekend, groetjes

Jeanny zei

@Willy, veel plezier, ben benieuwd naar jouw resultaat.

Miriam zei

Wat een leuk idee! Droogt de doek een beetje? Dan ga ik er zeker aan beginnen.

Jeanny zei

@Miriam. En of die doek droogt !!!
Succes ermee.

Anoniem zei

Hallo Jeanny,

Ik kwam soortgelijke doek en pannelappen tegen in een Ariadne uit 1980. Leuk he, meer dan 30 jaar geleden en nu weer helemaal hip.

Fijn weekend,
Jacquelien

Jeanny zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Petra (van Nominette) zei

Hallo Jeanny,

Voor onze blog zijn wij altijd op zoek naar creatieve mensen die mooie dingen maken met labels en lint. Jouw zelfgemaakte gastendoekjes en keukenhanddoeken vielen dan ook meteen op! En omdat je blog nog zoveel meer te bieden heeft, hebben we je blog vandaag in de schijnwerpers gezet, zie http://www.creatief-met-labels-en-lint.nl/wonen/blog-in-de-schijnwerpers-4

Ga vooral door met het maken van mooie spullen!

Hartelijke groet,
Petra

Anoniem zei

Hi jeanny,

Wat een leuke handdoek, zal ik zeker ook breien.
Heb je geen Pinterest? Ik vind dat veel meer mensen je leuke projecten moet zien en maken. Zoals het tasje, schattig is die.

Hartelijke groet,
Viv

Anoniem zei

Hi jeanny,

Wat een leuke handdoek, zal ik zeker ook breien.
Heb je geen Pinterest? Ik vind dat veel meer mensen je leuke projecten moet zien en maken. Zoals het tasje, schattig is die.

Hartelijke groet,
Viv

Marjan zei

Hai Jeanny,
Je handdoek staat al een tijdje opgeslagen in mijn Favorieten maar ik kwam er nog maar niet aan toe....tót afgelopen zaterdag. Toen kreeg ik een workshop 'Keukenhanddoek breien' cadeau van mijn vriendin. Het patroon kwam me gelijk al bekend voor en ja hoor, het was hetzelfde als dat van jou. Morgen zet ik er een berichtje over op mijn blog met een link naar jouw bericht.(ik hoop dat je dat goed vindt?)
Groetjes weer

Anoniem zei

ik heb het patroon gevolgd met wol voor nld 3 en met naald 3. hij lijkt nu echter niet op een keukendoek maar eerder op een badhanddoek.. kan dat kloppen?

Jeanny zei

@anoniem, lijkt mij niet zo'n goede keuze om een handdoek van wol te breien ;-))

Anoniem zei

Sorry, ik bedoel katoen :) maar hij is zo breed aan het worden..

Jeanny zei

Zijn er per ongeluk steken bijgekomen of ben je veel losser gaan breien?
Let wel: als je hem wast, krimpt de doek en zal jij waarschijnlijk de goede maat hebben.

Anoniem zei

Mijn kleinzoon zei: “ oma, deze handdoek droogt mijn handjes het allerfijnst”
Wat een mooie compliment, hè!

Anoniem zei

Goedenavond, wat een mooie handdoek, mijn vraag is of je dat met alle soorten katoen kan breien, gr Ineke

Anoniem zei

Katoen is altijd goed!

Anoniem zei

Klopt het dat je filmpje van het handdoeklusje er niet meer opstaat?

Anoniem zei

Dat klopt inderdaad