maandag 19 september 2011

Een heel apart gebreid gastendoekje MET patroon

Er wordt heel wat gebreid in Nederland, zowel "in het wild" als in de woonkamer en momenteel doe ik hier in de woonkamer volop aan mee.

Van Elma (bekend in het hoge Noorden én van de Pronkjournaals bij Berthi's weblog) kreeg ik voor mijn verjaardag een grote verpakking met fantastisch garen en een patroon voor het breien van heel bijzondere gastendoekjes.



Op deze foto mijn eerste lapjes. Twee hiervan, geel en bruin zijn reeds afgeleverd bij mijn zoon en schoondochter.

Hier nog enkele exemplaren.



Ik vind het een feest om met dit garen te breien, omdat er telkens een ander kleurtje tevoorschijn komt.



Van Elma mag ik jullie het patroon aanbieden:

GASTENDOEKJE.

100 gram katoen, b.v Anchor Magicline 50 gram / 70 meter.
Twee breinaalden nr. 4 of een rondbreinaald (makkelijk in auto of trein)

Begin met de ophanglus, haak die om een plastic ring.
Haak vasten om de ring tot die gesloten is en sluit met een halve vaste.
Neem breiend 6 steken op de breinaald uit de rand van de gehaakte steken.
1e naald:
Kantsteek (verdraaid recht breien) 4 recht, laatste steek averecht afhalen met de draad voor het werk.
2e naald:
Kantsteek, 2 recht, 1 steek meerderen door het lusje tussen twee steken recht te breien, recht breien en de laatste steek averecht afhalen met de draad voor het werk.
3e naald:
Kantsteek, 2 recht en 1 steek meerderen door het lusje tussen twee steken recht te breien, recht breien en de laatste steek averecht afhalen.
Brei zo alle naalden tot er 50 gram opgebreid is.

Brei nu het tweede deel waar in het begin van elke naald geminderd wordt.
Kantsteek breien, 2 recht, minder als volgt:
1 steek afhalen, 1 steek breien, afgehaalde steek over de gebreide steek halen. De laatste steek averecht afhalen met de draad voor het werk.
Breien tot alle steken geminderd zijn en de laatste steek afgehecht is.

Berthi en Saskia zijn weer terug in Blogland, maar met een nieuwe naam:

Berthi
Saskia

14 opmerkingen:

Oude lappen zei

mooi!!!!!
grtjs Liliane

Unknown zei

hallo Jeanny.
Ik heb jedoekjes al gezien bij Elma.ze zien er erg leuk uit.
Ik heb ze zelf nog niet gebreid.
maar wat goed nieuws dat we Berthi en Sakia weer kunnen bezoeken.
Zo nu maar verder aan mijn stola die hier binnen kort ook wel langskomt.
Goretjes van Elly uit Ulrum.

Mirjam zei

Hallo Jeanny,
Ik heb geprobeerd het patroon te lezen, maar je bent me na de tweede regel al kwijt hoor. Ik kom niet verder dan recht en averecht en een enkele kabelsteek. O ja, en twee leuke steekjes die mijn moeder me pas leerde...
Ze zijn mooi, die doekjes...
Ik wens je een heel fijne avond toe,
Groetjes,
Mirjam

Hetty zei

Hoi Jeanny.
Wat schitterende gastendoekjes prachtige katoen met die mooie kleuren.
Groetjes Hetty.

sarams1987a zei

heel speciaal, prachtig, uniek ;)

Willy zei

Wat zijn ze mooi in al die kleurtjes. Leuk met de ophangring.
Dank voor de linkjes naar Saskia en Berthi.
Groetjes

Monique zei

Wauw weer wat moois
Dit wil ik ook wel leren.
Zal toch eens moeten kijken of ik nog kan breien.en anders vraag ik jouw hulp dan moet het zeker wel lukken.

Groetjes monique

josé zei

Wat Mooi Tot snel !!

Liefs José

petrashandwerken ..steekje voor steekje zei

érg LEUK..
die vrolijke kleurtjes!
groetjes, Petra

Hilda zei

Mooi hoor. Jullie houden met jullie beiden de pennen wel warm.

Anoniem zei

Heel apart Jeanny!De breiwoede heeft toegeslagen veroorzaakt door de ernstige BREIBACTERIE.M.H.

Anoniem zei

Heel apart,Jeanny!De breiwoede heeft toegeslagen,dit wordt veroorzaakt door de BREIBACTERIE en is heel besmettelijk.M.H.

berthi zei

Mooie fleurige gastendoekjes en leuk dat Elma het patroon doorgeeft. Binnenkort zien we vast meer gastendoekjes voorbijkomen.

Wat ontzettend aardig van je om ook nog eens extra de nieuwe blog van Saskia en mij te vermelden! Dank je Jeanny!

Wilma zei

Dag Jeanny, als stille bezoeker volg ik al een tijdje je blog. Ik heb me nu aangemald als blogger.
Succes en groeten, Wilma