zondag 6 februari 2011

Mooie aanwinst.

Soms heeft een mens zoveel leuke dingen die gebeuren en die je mag meemaken, dat je niet meer weet, wat je het eerste zult vertellen.
Een voor mij super leuk evenement wat gaat plaatsvinden tijdens drie weekenden in april, is de voorjaarstentoonstelling in Museum Eunch Schöppe in Markelo. Hier worden een aantal werken, inclusief mijn pronkrol tentoongesteld.
Ik zal hier uiteraard op een later datum nog eens op terugkomen om jullie eraan te herinneren.

Dan moet ik toch enkele prachtige stukjes handwerk laten zien, die ik sinds enkele dagen in mijn bezit heb.



Deze proefjes zijn helemaal met de hand gemaakt. Onvoorstelbaar hoe fijntjes de steekjes zijn gemaakt door RB.
Het zijn een randenlap met diverse naadverbindingen, een tasje/zakje (dat dient voor onder een rok?), een mini broekje, een gerend rokje en een gebreide kniekous. Deze kous bestaat uit enorm veel verschillende steken en is voorzien van de nodige "oefenstopjes". Eveneens een stukje mouw, waarin ook diverse proeven van inbreien en ook weer stopjes zijn geoefend. De naam is opgemaasd.



Op deze foto een aantal merk- en stoplapjes.



Boven in het midden een rood schoolmerklapje uit 1917 gemaakt door R.Bolk, het lapje links is voorzien van dezelfde initialen, echter zonder jaartal.
Heel bijzonder vind ik toch wel de stoplapjes.



Dit lapje uit 1895 door E.v.Leeuwen.....



en dit lapje. Een soort van theedoek, die is voorzien van stopjes, zowel in het midden van de lap, als de randen en op de hoeken.
Om dit duidelijker te laten zien, heb ik het lapje tegen het licht gehouden voor de foto.

Dan nog dit mooie blauwe schoolmerklapje uit 1866 gemaakt door G V S oud 10 jaar.



En nog een detail hiervan.

13 opmerkingen:

Kom Achterom zei

Wat prachtig zeg! Ik heb nog een rood wit merklapje van mijn oma Zo leuk!
fijne dag
Yolanda

Anoniem zei

Wat een aanwinst,enig,maar alle water vloeit altijd naar de zee.Ik wou dat deze dingen van mij waren.M.H.

Willy zei

Jeanny, ik keek toevallig gisteren op de site van Eungs Schöppe en zag je naam ertussen staan. Ik hoopte al op je pronkrol. Nu krijg ik toch nog de kans om 'm te zien.
Wat je hier nu laat zien lijken ook wel museumschatten, zo'n mooie verzameling handwerk bij elkaar.
Groetjes

Bertie zei

Je hebt een heel mooie collectie merklappen Jeanny, dank je wel dat je dit deelt met ons.
En ook fantastisch dat je pronkrol tentoongesteld wordt, zou er best voor over willen komen om je pronkrol in het echt te zien in Eunch Schöppe :))

Oude lappen zei

W0W Jeanny, een prachtige verzameling heb je daar! Je weet dat ik daar een zwak voor heb. Leuk om mee te pronken.
Liefs Liliane en tot vrijdag.

josé zei

Mooie verzameling binnen gekregen, hier zal je van genieten. Het had niet beter terecht kunnen komen.

Tot snel ik verheug mij er op.

petrashandwerken ..steekje voor steekje zei

wat 'n PRACHTIGE handwerkjes..
echte museumstukjes die 't waard zijn om te koesteren en van te genieten.
Súper Jeanny!
groetjes, Petra

Carin zei

Wat een prachtige aanwinst is dat.

Anoniem zei

wat een prachtige aanwinsten! geweldig, daar wordt een handwerkster blij van ;)
Gefeliciteerd met je tentoonstelling in Eungs Schöppe! ik hoop tijd en gelegenheid te hebben om er heen te gaan.

groet, marcella
nuttigenfraai,web-log.nl

Monica zei

Wat leuk dat jij jouw werk mag tentoonstellen in Markelo, ik zal dat jammer genoeg niet kunnen gaan bekijken, ga een dezer dagen weer naar Frankrijk om daar tot het najaar te blijven. Prachtige aanwinsten. Heel veel succes met de expositie

Anoniem zei

Hier maak je hart een sprongetje van wanneer je dit ziet. Mooi hoor.
Groetjes Hilda

berthi zei

WAUW, echt heel moooooooooooooooooooi! Een geweldige aanwinst voor je. Geniet ervan!

Annelein zei

Ik kwam dit oude berichtje weer tegen... Wat en moois laat je hier toch allemaal zien.

Maar het beursje dat je aan het borduren bent met kralen wordt ook weer prachtig!!!