dinsdag 29 januari 2013

Poppetjes en boxers op merklappen.

Een tijdje geleden kocht Luc een nieuw lens (Canon Macro EF 100mm f/2.8 L IS USM) voor zijn camera Canon 5D Mark3
Natuurlijk moest die uitgeprobeerd worden. Hiervoor waren de poppetjes en boxers op mijn merklappen het meest geschikt en bovendien de meest geduldige figuurtjes.

Door met deze lens te werken, lijkt het alsof ik op een grove jute geborduurd heb, het is echter 16 draads linnen en de kruisjes zijn met één over één draadje.







De volgende twee figuurtjes zijn  uit een merklap op 11 draads jobelan geborduurd met één over één draadje, dus 121 kruisjes op een vierkante cm.




De rest van de figuurtjes zijn allemaal op 16 draads geborduurd in kruissteek en holbein.










Lieve groet,
Jeanny.

38 opmerkingen:

Mirjam zei

Hoi Jeanny,
Als ik het zo uitvergroot zie denk ik, ja zo kan ik ook wel borduren misschien. Maar dan lees ik 16-draads en dan zinkt me de moed weer in de schoenen. Ik ben ooit begonnen met een borduurtje op 11-draads en dat is me dus al veel te fijn. Zelfs met leesbril op werd ik er tureluurs van.. het ligt dan ook nog in de mand lopende projectjes. En ik denk dat het daar blijft...
Maar wat mooi dat je zo met zo'n lens kunt werken. Mijn dochter heeft ook allemaal verschillende lenzen voor haar professionele camera's. Ik houd het toch maar bij mijn Canon 450D. Die volstaat voor mij en is niet zo zwaar...
Ik wens jou en Luc een heel fijne dag,
Lieve groet,
Mirjam

Jeanny zei

@Mirjam, je moet weten dat Luc alle foto's maakt. Ik kan niet eens die camera vasthouden...!

Mirjam zei

Hoi Jeanny,
Okee, fijn om te weten, jij goed in borduren en ik in foto's maken, tenminste best wel beetje goed...
Fijne middag,
Liefs,
Mirjam

AnitaS zei

Dat zijn mooie opnamen.

Anoniem zei

Wat leuk om dit zo vergroot te zien en dan kun je gelijk zien hoe regelmatig jij borduurt!
Dat met het opvullen en dat krullerige borduurwerk ken ik niet.En het is me ook nog nooit in een borduurwerk opgevallen.Maar eens beter gaan opletten als ik weer borduurwerken zie.
Mijn Vader mocht ook graag op deze manier foto's maken.Zelf doe ik dat graag van planten.
Bedankt voor dit kijkje in je borduurkeuken.
gezellige dag
groetjes,Truus uit Drenthe

Marian zei

Jee, wat duidelijk, prachtige lens zeg, daar maakt je man mooie foto's mee. Ik houd me maar handwerken, maar zo fijn als jij het doet, dat red ik niet meer, maar iets grover is ook mooi, moet je man met z'n prachtige lens wel uit de buurt blijven :-)

Giovanna zei

Wat een genot om jouw perfecte borduurwerk van zo dicht bij te kunnen bewonderen!

twinpeakprimitives zei

Dear Jeanny,
Your stitching is just perfect!
I loved the color' palette you used within the work!
It looks very colorful and alive!
Well done!
Greetings

marcella zei

prachtig werk op jouw 16 draads jute ;) Eigenlijk ook heel erg leuk om je eigen werk zo uitvergroot te zien. Fijn dat je man zo'n nuttige hobby heeft ;)

wietskesquilts.blogspot.nl zei

Leuk om dit eens zo uitvergroot te zien.
Groetjes
Wietske

Tony zei

Hoi Jeanny, Het ziet er leuk uit.Met zo'n lens kunt je natuurlijk ook foto's maken van hele kleine dingen.Lijkt me leuk. Groeten Tony

sylvia zei

oei, pas maar op, vanaf nu zien we elk scheef steekje......:)

Elma zei

Wat een voorrecht om zo'n goeie hoffotograaf in huis te hebben.
Het lijkt mij ook een pracht hulpmiddel om oud borduurwerk op de foto te zetten om goed te kunnen kijken hoe alles gewerkt is.

Corry zei

Dat zijn hele mooie foto's geworden van een nog mooier borduurwerk
Moet je toch wel echt geduld voor hebben.
Wat mooi
groetjes Corry

Jeanny zei

Ja Elma, op zo'n manier wordt dat een stuk gemakkelijker!

Lida zei

Geweldig, wat een schitterende foto's zijn het geworden! Groetjes
Lida

liefdevoortextiel zei

Prima lens,al vind ik het oorspronkelijke toch mooier om naar te kijken.

Bertie zei

Fantastische werken Jeanny en handig om een fotograaf in huis te hebben! Leuk om het linnen en boruursel zo goed te zien.
Zijn de laatste foto's van een Schotse band merklap? ze komen me bekend voor.
Lieve groetjes;)

Anny zei

Geweldig, wat een toestel en wat een boduurvakvrouwschap!

Jeanny zei

@Bertie, klopt helemaal. Die zijn van een Schotse bandsampler.

Hetti zei

Wat leuk om al die figuurtjes in verschillende steekjes zo dichtbij te zien Jeanny. Ze zien er prachtig uit, prima toestel en lens!
Groetjes Hetti

Grit zei

So cute stitching.
Liebe Grüße Grit

Erna zei

Oh wat is dat mooi uitvergroot Jeanny, het lijkt zo grof, terwijl ik weet dat het superfijn is in het echt..De lens doet het dus prima..
Liefs
Erna x

Anoniem zei

121 kruisjes op een vierkante centimeter.. lees ik dat goed? Jee... om stil van te worden! Wat ontzettend knap, ik ben al blij als ik er een paar op krijg ;)! Die lens zou je als loep kunnen gebruiken, hi hi!

Guusje, zei

Wat een mooie scherpe foto's. Het is erg mooi,

De borduurvrouw zei

Wauw wat een mooie foto's krijg je met die nieuwe lens, echt een aanwinst. Luc mag trots zijn op zijn foto's! Liefs en groeten, Nienke

Marion zei

Luuk helemaal blij met zijn speeltje en wat maakt het mooie foto's.

Lieve groetjes van Marion

Hobbyrita zei

Oh, het zijn echte kunstwerkjes Jeanny, zo'n mooi fijn werk allemaal, dat is echt te mini voor mij hoor, ik hou het maar bij mijn kruisjes op aida denk ik :)
Groetjes, rita.

Marijke zei

Wat leuk om zo'n fijn borduurwerk te zien...prachtig, voor mij echt loepwerk hihi!
groetjes van Marijke

Anoniem zei

Zo zie je natuurlijk wél dingen die in het echt niet te zien zijn :-))

Jeanny zei

@miekes, ja hoor, zeker in de eerste foto!

Anoniem zei

Wat geweldig! Helaas is 16-draads te fijn voor mij nu, wat erg jammer is. Ik vind al je werk prachtig.
Groet viv

Margriet zei

Prachtige foto's en zo scherp. Op mijn i-pad vergroot ik ze nog een paar keer en ze blijven scherp. Ik heb voor speciaal voor mijn weblog een nieuw fototoestel gekocht. Is een heel hanteerbaar toestel, want dat gedoe met lenzen daar heb ik niks mee. Ook kan ik de foto' s op mijn manier op de computer zetten. Ben ik tenminste niet afhankelijk.
Lieve groet Margriet

Meriem zei


magnifiques photos de tous ces motifs traditionnels de boxeurs, c'est très beau.

Meriem zei

ils sont magnifiques tous ces boxeurs. Très belles photos

lheurebleue zei

wow! dit bevestigt maar weer wat we al wisten: dat jij ongelofelijk fijn en kunstig kan borduren.
ik hoop mij in de toekomst wat in fotografie te kunnen verdiepen, het is zo prachtig wat je met de juiste lenzen en de juiste instellingen kan bereiken.

Meriem zei

Qu'ils sont mignons tous ces petits personnages

Jeanny, j'ai envie de broder un band sampler 17ème, avec des boxers
peux tu me donner le nom des modèles pour les 3 dernières photos (en rouge et vert) s'il te plait
Merci

Jeanny zei

Meriem, le nom est sur sur mon Website http://www.handwerkpagina.nl/Merklapperie/Creaties/Paginas/Merklappen.html, les nummeros 2001/01 et 2001/03.