donderdag 11 november 2010

Bezoek 9 november.

Afgelopen dinsdag 9 november kregen we bezoek in de Merklapperie. Een groep borduurliefhebsters uit het Brabantse en twee dames uit het Gelderse.
Angela, Annie, Diny, Hanneke, Ine, Maartje, Ria, Ria, Riet en Wilma.

Ine heeft volgend verslag van dit bezoek gemaakt:

Bezoek aan de Merklapperie van Jeanny Cobben.

Al meteen zagen we het: hier woont een echte borduurster. Een opvallende fotoprint van Perzisch Ajour siert de voorgevel.

We worden heel hartelijk welkom geheten door Jeanny en Luc.
Na even voorstellen krijgen wij de keuze, eerst kijken of eerst koffie.
Natuurlijk was die keuze niet moeilijk, kijken!


Dat kijken begint al in de hal. Prachtige merklappen zie je langs de trap naar boven, de hele muur is gevuld. Op het kastje kleine werkjes en een album met merklapfoto’s. Elke dag ligt een ander plaatje in het zicht.



In de kamer een wand met Schotse lappen maar dan uit Sittard. Langs de kast hangt een mooie oude pronkrol “Töchter des k Blut Sittard”.
De Liefdezusters van het Kostbaar Bloed vestigden zich in 1857 te Sittard en hielden zich daar bezig met armen- en ziekenzorg. Ook stichtten zij er in 1858 een Bewaarschool.


Maar Jeanny heeft ook een prachtige pronkrol! Dus gaat het naar boven. Voorbij al die merklappen die ons bij binnenkomst al waren opgevallen.
Eerst een blik in de strijkkamer waar een prachtige Ajourlap hangt. En enkele dozen met handwerkboeken voor de verkoop waar we in kunnen snuffelen.
Ook in haar werkkamer zijn vele blijken van Jeanny’s passie voor handwerken.


Dan komt haar pronkrol te voorschijn.
Terwijl deze wordt uitgerold op het bed verteld Jeanny van elk onderdeel hoe dit tot stand is gekomen en wat het verhaal erachter is. Juist die verhalen maken dit en alle ander werkstukken tot zo’n boeiende verzameling.





Ook de pronkrol van Nelly mogen we bewonderen. Leuk om te zien hoe iedere borduurster er haar eigen kenmerk aan geeft.

De koffie is klaar en wij gaan naar de Merklapperie. Koffie en thee met heerlijke Limburgse vlaai. De Merklapperie, ingericht met zoveel oog voor details, lijkt een beetje op een kippenhok (geintje), druk gepraat, ieder vertelt over haar eigen borduurervaringen.


Diny heeft haar eigen borduurwerk ook meegebracht. Opnieuw komen vele verschillende technieken op tafel. Want ook deze lapjes worden straks een pronkrol.

Maar helaas de tijd tikt door. Het wordt tijd voor het afscheid. Nog een paar laatste blikken in de kamer. De Theedoek, die hadden we ook nog niet gezien! Maar dan gaat het toch echt weer richting huis.

Met de uitnodiging om nog eens terug te komen worden we uitgezwaaid door Jeanny en Luc.
Het is gaan regenen. Mooi weer om strakjes thuis bij de kachel naald en draad weer op te pakken. We hebben genoeg inspiratie opgedaan vanmiddag.

Angela, Annie, Diny, Hanneke, Ine, Maartje, Ria, Ria, Riet en Wilma, bedankt voor jullie gezellige bezoek. Luc en Jeanny.

19 opmerkingen:

Angela zei

Jeanny, twee dagen later geniet ik nog steeds van de middag in de Merklapperie. Wat 'n prachtige werken en werkjes en wat een oog voor detail. En zo'n warme gastvrije ontvangst door jou en Luc.
Het is nu net of door het zien van al dat moois m'n handwerken vleugeltjes heeft gekregen.
Ik hoop nog eens zo'n middag bij je mee te mogen maken.
Dank je wel!
Angela

Anoniem zei

wat een gezellig bezoek, ik vind het zo jammer dat we zo'n eind uit elkaar wonen ;)

hartelijke groet, marcella
http://nuttigenfraai.web-log.nl

Ine zei

Ook ik geniet nog na. Vooral nu met de leuke foto's van Luc.
Ik heb mezelf al voorgenomen om minder achter die pc te kruipen, dan hou ik meer tijd over voor het handwerken.
Jeanny en Luc dank je wel voor jullie gastvrije ontvangst. Dat was ik nog vergeten onder mijn bericht.
Een super gezellige middag waar ik met veel plezier aan terug denk.
groetjes
ine

Oude lappen zei

Je ziet dat het alweer gezellig was bij jou!
Liliane

berthi zei

Ik geniet met jullie mee van achter mijn computerscherm!

Jeanny zei

@Angela, je bent van harte welkom hoor.
@Marcella, wie weet komt het er toch nog ooit van.
@Ine, tja het is het een of het ander, tijd is maar één keer te benutten.
@Liliane, ja het was een heel gezellige middag.

Jeanny zei

@Berthi, met voor jou een welbekende foto?

Saskia zei

Daar had ik ook wel bij willen zijn! Wat een gezellige "Brabantse dag"!

Anoniem zei

Dat ziet erg zeer gezellig uit. Volgens mij hebben jullie tijd te kort gehad. Ik weet van een uiltje dat Ine vannacht het verslag nog heeft geschreven. Om in de trend van Saskia te blijven Brabantse nachten zijn lang tenminste voor sommige mensen.
Groetjes Hilda

Jeanny zei

@Saskia, als je een groepje mensen hebt, je bent van harte welkom, maar niet meer dan 10 personen.
@Hilda, ik denk, dat ik die naam van dat uiltje wel ken, haha.

José zei

En ook ik kan het weten hoe gezellig het bij Jeanny en Luc is.


Geweldige gastvrije mensen, en altijd weer een dag om op terug te kijken.


En ik altijd weer wat bij geleerd van Jeanny, wat mij zeer dierbaar is. En wat ik nooit meer vergeet. Zat ze maar wat dichterbij, dan kwam ik graag regelmatiger bij haar langs.Om verschillende technieken van haar te leren. Wat zij zo geweldig goed uit kan leggen.

Ik geniet met iedereen mee hier. En Ine groetjes José

En liefs voor Jeanny en Luc José

Willy zei

Ine bedankt voor dit uitgebreide verslag van een leuk bezoek bij Jeanny.

Anoniem zei

Geweten en bekend is het in heel Nederland en over 's lands grenzen heen.En terecht!MH.

Jeanny zei

@José,ik zit te blozen hier, wat lief van je.
@Willy, Ine heeft een prachtig verslag gemaakt, waarvoor ik haar hier nogmaals dank.
@Mia, een heel mooie uitspraak. Dank je.

lheurebleue zei

wat heb je je bezoekers een mooie dag bezorgd met al dat prachtige handwerk van je en dan nog die limburgse gastvrijheid!

Bertie zei

Het ziet er erg gezellig uit Jeanny en wat ik er van kan opmaken zijn de dames in de zevende hemel!!
Je trap met al die merklappen, prachtig, en zo heerlijk daar aan tafel met koffie en vlaai, mouthwatering :)

Anoniem zei

Wilma en Annie,
Wij vonden het overweldigend,en genieten nu nog na en graag tot ziens.

Ellabella zei

zoovöl sjoons zo kort bie in Zitterd!!

Oude lappen zei

Heel leuk verhaal! Prachtige foto's!
Liliane