zondag 8 juli 2012

Terug in de tijd 7.

We gaan terug naar het jaar 2003.


Het patroon van bovenstaande merklap stond in het tijdschrift Ariadne maart 1983 en was bedoeld als vloerkleed. Ik heb de kleuren omgenummerd naar DMC splijtzijde en de lap geborduurd op 16 draads 
linnen.


Dit is een klein lapje met veel verschillende steekjes in pasteltinten. Bovendien zijn er open randjes en zelfs een klein stukje in hardanger techniek in verwerkt.


Dit merklapje is gemaakt op ongebleekte katoen van 18 x 20 draden. Dezelfde merklap heb ik in het Marker museum zien hangen achter de deur bij het binnenkomen. Wél in een grote formaat dan het de mijne.


Een merklap naar een patroon van Emie Bishop uitgevoerd in hardanger techniek versierd met kruissteken.

   

We zijn inmiddels in het jaar 2004 beland. 
Ook deze lange lap is naar een patroon van Emie Bishop. 
   Een soort oefenlap met randjes variërend van open werk, hardanger en diverse steken.


Een lapje geborduurd op 24 draads ongebleekte katoen; het geborduurde gedeelte is slechts 14 x 17 cm.


Een quaker lapje geborduurd met één draadje over één draadje op Belfast linnen, 12,6 draden per cm.


Een hardanger merklap.


Merklap Maria Borggraaf 1734, patroon is te koop bij onze Merklappenvereniging Merkwaardig.


En nog een hardanger lap, dit keer niet ingelijst, maar in stof verwerkt.





27 opmerkingen:

Grit zei

Alle Stickereien sind traumhaft schön.
Liebe Grüße Grit

Corrieneeltje zei

Er is geen einde aan alle schoonheid die je hebt gemaakt Jeanny, ik stel me soms je huis voor en dan kan het niet anders dan dat je er vaak heel gelukkig in rondloopt en maar kijkt en kijkt en alle herinneringen om je heen zult voelen die verweven zijn met al die steekjes. Je borduurt je eigen leven en dat van vele anderen.

Made by Meet zei

Oh... wat mooi allemaal! Wat een prachtige merklappen en zo fijntjes geborduurd, geweldig om te zien. Ik herken er ééntje die ik zelf ook heb gemaakt en zal eerdaags eens aan DH vragen om een goede foto te maken.....
Fijne zondag, groetjes Meta

Anoniem zei

O Jeanny....ik heb steeds bij deze berichten de lap uitgekozen die ik het mooiste vond. Dat kan ik nu niet. Er zijn er twee die wat ontwerp betreft niet helemaal mijn smaak zijn maar die ga ik niet noemen, daarmee doe ik ze onrecht. Ze staan tussen top-lappen. Dan is het betere de vijand van het goede! Kun je nog boven de kwaliteit van deze jaren uitkomen?

Anoniem zei

Oh,wat is dit mooi!
Straks na de bruiloft van onze oudste,ga ik ook weer wat borduren.
Er komt zoveel moois voorbij op internet,dat m'n vingers jeuken om te mogen borduren.
Heb je al wat nieuws onder handen?
fijne zondag.
groetjes,Truus uit Drenthe

Tony zei

Hallo Jeanny, Veel van deze lappen heb ik bij je thuis gezien.Jij beheerst werkelijk alle technieken,prachtig allemaal, Tony

Pietsje zei

Prachtig. Wat leuk om te zien wat je allemaal al gemaakt hebt.En zoveel verschillende technieken. Petje af.
Fijne dag.

josé zei

Ja Jeanny heeft een geweldig stekkie waar al dit moois hangt.

Zo knap wat er allemaal in een jaar bij jou geborduurd word. Alle technieken bij elkaar super.

Daar kan ik nog een hoop van leren.

Haar huis pronkt van mooie merklappen een genot om te zien.

Heb je alles al opgeteld hoeveel stuks dat het is.

Wat hangt en ligt, het is niet te tellen.

Heel veel liefs uit een regenachtige plek José

marcella zei

mooi, zo'n show and tell op de zondagmorgen, ik zit te genieten!

fijne dag, Marcella

Evelyne zei

Wat een schoonheid passeert hier weer de revue.Echt prachtig, heb je ze allemaal opgehangen? Wat zul je dan genieten als je er steeds naar kunt kijken.
Fijne zondag, Evelyne

Anny zei

Dit is weer genieten, zo op een regednachtige zondagmorgen. Ik weet niet wat de mooiste is... wat een mooi werk!

Anoniem zei

prachtige merklappen!!

Marion zei

Wat heb je toch een mooie collectie merklappen. Ik zit gewoon te genieten.

Lieve groetjes Marion

Anoniem zei

Wat weer een prachtige merklappen. De bovenste foto kan ik me nog herinneren uit de Ariadne. Het was een vloerkleed.
En wat vind ik het hardangerwerk mooi!
Fijne dag!

Lieve groet,
Gerry

Noor zei

wat een prachtige lappen laat je ook vandaag weer zien.
Jij kunt een museum inrichten met aparte kamers gevuld met de verschillende borduurtechnieken.
fijne dag, Noor

Anoniem zei

Beautiful samplers - I love the Hardanger ones.

Mirjam zei

Hallo Jeanny,
Jeetje wat mooi allemaal weer, maar mag ik je vragen waarom bij lap nr. 3 de J en de Q ontbreken in het alfabet?
Hier moet toch wel ontzettend veel tijd in gezeten hebben, vreselijk knap hoor...
Ik wens je een heel mooie nieuwe week,
Lieve groet,
Mirjam

Oude lappen zei

Wat leuk om je lappen nog eens te zien. Groetjes hé Liliane

Corina zei

Wow wat een prachtige merklappen allemaal! Ik merk dat de lappen met combinaties van open steken en andere steken mij het meest aanspreken...

Tania zei

Wat een prachtige verzameling heb jij toch!

Annelein zei

Het is allemaal even prachtig!!! en wat heb je veel!!!

Willy zei

Jeanny het is prachtig, maar bijna teveel voor één keer;) Gelukkig blijven ze hier staan nog eens te bekijken.
Lieve groet,

Marijke zei

Ben helemaal verlief op het open naaldwerk zo mooi!
groetjes Marijke

Elza zei

Wat weer heerlik om allemaal te zien.
Dank je daarvoor.
Groeten ELza.

Lida zei

Wat mooi vooral die twee van Ernie Bishop vind ik geweldig, wat hoop ik dat ook ooit te kunnen maken, zo mooi!Maar ook de andere lappen zijn prachtig! Groetjes
Lida

Giovanna zei

Schitterend, allemaal! Die lange dunne merklap van Emie Bishop heb ik ook gemaakt, en toevallig ook in 2004 - ik heb er veel plezier mee gehad.

Carin zei

Wat een prachtige werken !!